روش های کاربردی پرورش خلاقیت  وابتكار در دانش آموزان

1. تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری در دانش آموزان

اصولا ایده های مثبت و ایمان به توانایی های فردی شرط اول موفقیت و پیروزی است.

2. اهمیت جدی به امر آموزش ابتکار عمل و خلاقیت

اگر ما خواهان داشتن دانش آموزانی خلاق و مبتکر هستیم باید اصول ابتکار و خلاقیت را به صورت منسجم و هدف دار به دانش آموزان داده تا خلاقیت در دانش آموزان نهادینه و پایدار گردد.

3. ترتیب دادن سخنرانی برای شخصیت های خلاق دانش آموز

رعایت و بهره گیری از این اصل از دو جهت حایز اهمیت می باشد. اول این که دانش آموزان خلاق ، اندیشه های مبتکرانه ی خود را در اختیار سایر   دانش آموزان قرار می دهند . دوم این که سایرین با الگو برداری از چنین   شخصیت هایی  تلاش خواهند نمود که خود نیز خلاق و مبتکر شوند تا بتوانند الگویی برای سایر هم کلاسی های خود باشند.

4. ترغیب و تشویق دانش آموزان به حدس زدن

اندیشه های خلاق زمانی بروز خواهند کرد که شرایطی برای ایجاد آن فراهم شود . بهره گیری از روش حدس زدن در شرایط مختلف خود عاملی در شکوفایی استعداد ها و تجلی خلاقیت می باشد.در این زمینه می شود مسائل گوناگون مطرح کرد و از دانش آموزان خواست که حدس بزنند که راهکار در این مورد چیست؟

5. دادن فرصت برای ابراز احساسات  مثبت و منفی به دانش آموزان

یقینا هر دانش آموزی در برابر مسائل و رویدادها  واکنش منحصر به فردی خواهد داشت ، که بیان آن واکنش ها می تواند زمینه ای برای تجلی خلاقیت در سایر دانش آموزان باشد. بنابراین ایجاد فضا و بستری طبیعی و آرام برای بیان واکنش ها و احساسات دانش آموزان و دور نمودن فضاهای خشن و پر التهاب خود اقدامی عملی در پرورش خلاقیت دانش آموزان است.

6. پرهیز از عجله و شتاب در تقویت دانش آموزان

پرورش و تعالی خلاقیت امری است تدریجی و از حرکتی آرام برخوردار     می باشد . معمولا حرکت هایی که از روند یکنواختی برخوردار هستند ریشه دارترند از حرکت هایی نسنجیده  و پر شتاب .

7. پرهیز از تمسخر ، تهدید ، شرمنده کردن و تنبیه

یکی از روش های موثر در پرورش خلاقیت حذف عوامل منفی و تحقیرآمیز از فراروی دانش آموزان می باشد. اصولا تحقیر ، تهدید ، تنبیه و شرمنده کردن از اموراتی هستند که مانع شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها می شوند. در نقطه ی مقابل  احترام گذاردن ، ارزش نهادن و تقویت خود باوری از لوازم شکوفایی خلاقیت می باشد.

8. توجه به تفاوت های فردی  دانش آموزان بخصوص درزمينه توانايي هاي جسمي كه دردرس ورزش لازم مي باشد

هر دانش آموزی ، انسانی ویژه با امکانات و توانایی های منحصر به فرد خویش است. در پرورش خلاقیت ، توجه به این اصل ضروری به نظر می رسد که ما همگان را یکسان و برابر لحاظ نکنیم . بهره گیری و اطلاع از این تفاوت ها خود عاملی در تحقق و شکوفایی استعدادهای بالقوه موجود در دانش آموزان خواهد بود.

9. تشویق و معرفی  دانش آموزان موفق و خلاق

با بهره گیری از این اصل هم دانش آموزان خلاق مورد تکریم قرار گرفته اند و هم الگوهای مناسبی به سایر دانش آموزان ارایه داده ایم.

10.  تعلیم  اصل « خواستن توانستن است » به دانش آموزان

این اصل ریشه در اعتماد به نفس دارد ، هر دانش آموزی که به تواناییهای خود ایمان داشته باشد و مطمئن باشد که می تواند ؛ آن گاه امورات بزرگ در برابرش بسیار کوچک جلوه خواهند داد.

11. پرورش انتقاد سازنده نه فقط انتقاد کردن

معمولا در انتقادات ما می توانیم به ارزیابی عملکردها بپردازیم و مشکلات و معایب کار را دریابیم . البته انتقاد شایسته ی آن است که به همراه خود راهکار و راه حل ارایه نماید و این نوع انتقادات  جلو برنده و حرکت بخش     می باشند.

12. هدایت دانش آموزان به دخل و تصرف در مسایل و مفاهیم

این عمل یکی از شیوه های آموزش رشد خلاقیت است . ما می توانیم از دانش آموزان بخواهیم که در مسایل دخل و تصرف کنند. صورت مساله را گونه ای دیگر مطرح نمایند . از روش دیگری به جواب برسند و هر عملی که بتواند نتیجه ای مطلوب ایجاد نماید . دخل و تصرف در مسایل و مفاهیم باعث رشد فزاینده خلاقیت در دانش آموزان می گردد.